Online tweedehands- en consignatie platforms worden steeds populairder, zelfs al voordat de pandemie uitbrak. In 2019 groeide deze markt 21 keer sneller dan de conventionele kledinghandel. De COVID-19-pandemie heeft de groei nog verder versneld. We verwachten dat de markt voor tweedehandsmode de komende 10 jaar naar verwachting zal verdrievoudigen in waarde. Tweedehands kleding is natuurlijk al best lang een ding, maar tegenwoordig zien we ook dat bijvoorbeeld steeds meer mensen bijvoorbeeld een tweedehands wasmachine kopen. Wat is de reden dat deze markt zo in opkomst is.
Voor veel consumenten wordt het kopen van tweedehands en vintage kleding gedreven door de wens om duurzamer te leven. Kiezen voor tweedehands boven nieuw is een stap in de richting van circulaire mode en een voor de hand liggende manier om de levensduur van een item te verlengen.
Een andere reden voor de plotselinge interesse in tweedehands kan worden herleid tot de economische onzekerheid en de dreigende crisis veroorzaakt door de pandemie en de oorlog in Oekraïne. Nu de kosten van levensonderhoud stijgen, kan het kopen van tweedehands spullen voor consumenten een manier zijn om zichzelf te trakteren op een mooie jurk of een tweedehands vaatwasser, terwijl ze alsnog geld besparen.
Veel bedrijven en ondernemers die handelen in tweedehands producten begonnen als een offline community zoals een kringloopwinkel, voordat ze zich uitbreiden naar de e-commerce. Op die manier kunnen dergelijke bedrijven gestaag groeien terwijl nu ook kan profiteren van het huidige technische landschap.
We zien dat veel bedrijven ervoor kiezen om van e-commerce een prominenter kanaal te maken door bijvoorbeeld de website opnieuw te lanceren met een nieuwe branding, meertalige ondersteuning en e-mailmarketing. Veel van die bedrijven hebben een uitgesproken vintage focus, waarbij de meeste items op het platform uniek zijn.
Mensen komen niet alleen naar deze sites en winkels om tweedehands te kopen. Ze komen daarom schatten, unieke edelstenen en items te ontdekken die anders misschien niet gemakkelijk te vinden zijn. Een van de uitdagingen die een dergelijk bedrijf moet overwinnen als het groeit, is het verplaatsen van deze betrokken gemeenschap, die grotendeels is opgebouwd via winkelervaring, naar e-commerce.
De waarde van dergelijke ‘community-driven commerce’ kan niet genoeg worden benadrukt. Voorafgaand aan een herlancering van een e-commerce platform voeren dergelijke bedrijven vaak campagnes met ‘echte mensen, echte verhalen’. In plaats van influencers of beroemdheden te gebruiken, gebruiken ze portretten van echte shoppers op hun platform om de diversiteit en echte gezichten van de community te laten zien… en op die manier toch nog van die community gebruik te kunnen maken.
Voor veel klanten en potentiële klanten is het kopen van tweedehands producten een manier om duurzamer te leven. Hoewel er genoeg positieve ontwikkelingen zijn geweest op het gebied van duurzaamheid, moeten we hierbij wel vermelden dat sommige bedrijven betrapt zijn op het ‘greenwashen’ van hun merken als een manier om milieubewuste consumenten aan te trekken zonder hun praktijken daadwerkelijk te veranderen.
Dergelijke bedrijven die handelen in tweedehands producten proberen meestal ook andere aspecten aan te pakken: zoals het versturen van artikelen in plasticvrije verpakkingen, het beperken van reizen van werknemers of het kiezen voor klimaatneutraal reizen voor hun team.
Kijkend naar bedrijven die zich focussen op tweedehands producten, zien we een nieuwe markt met grote ambities. En terwijl bedrijven een winstgevende en duurzame reputatie opbouwen, rijst de vraag: “Tot op welke grootte wat betreft schaal kan dat op een duurzame manier?”