Steeds meer mensen kiezen voor een oldtimer auto. Waar deze vroeger vaak als tweede auto werd aangeschaft, of soms zelfs derde, zie je nu steeds vaker dat de oldtimer de auto is voor dagelijks gebruik. Niet voor niets, want het rijden van een oldtimer heeft veel voordelen. Welke precies? Lees maar even mee.
Wat is een oldtimer auto precies?
Allereerst moeten we even duidelijk maken wat een oldtimer, of klassieke, auto precies is. Vroeger waren dit alle auto’s van 25 jaar of ouder. Tegenwoordig moet een auto echter minimaal 40 jaar zijn om als ‘vintage car’ te worden bestempeld. Zogenaamde ‘jongtimers’, die op het moment bij ondernemers erg populair zijn, vallen daar dus niet onder.
Bij een oldtimer betaal je geen BPM
Een van de allergrootste voordelen is dat je bij de aanschaf van een oldtimer geen BPM hoeft te betalen. BPM is een indirecte belasting die moet worden betaald wanneer een personenauto, bestelauto of motorrijwiel in Nederland geregistreerd wordt. Deze belasting betaal je dus als je een nieuwe auto koopt, of als je een auto invoert. Vooral bij een nieuwe auto kann die BPM erin hakken, maar ook bij een wat duurdere tweedehands auto die ingevoerd wordt hangt hier een flink prijskaartje aan. Tegenwoordig kun je makkelijk online BPM berekenen en menigeen zal zich kapot geschrokken zijn. Bij een oldtimer betaal je deze belasting niet. Vandaar dat veel oldtimers uit het buitenland komen en dan vooral uit Amerika en Duitsland. Daarnaast zijn klassieke auto vrijgesteld van invoerrechten.
Geen wegenbelasting
Als je een voertuig hebt van 40 jaar of ouder, dan hoef je ook geen wegenbelasting te betalen. Dit is voor een oldtimer erg voordelig, omdat die vaak zwaar zijn en de wegenbelasting is gebaseerd op het gewicht van het voertuig. Zo kiezen mensen er ook vaak voor om een klassieke bus te kopen, zoals een Volkswagen of Mercedes, en deze om te bouwen tot camper. Campers zijn namelijk nogal duur in wegenbelasting door het gewicht, maar als je dus een ouder exemplaar koopt, heb je daar niets mee te maken.
Duurzaamheid: verbruik tegenover produceren
Qua verbruik ligt het gemiddelde van een oldtimer natuurlijk iets hoger dan bij een nieuwere auto. Toch komen veel oude (diesel) auto’s vaak goed uit de test en blijken velen niet eens zo heel erg meer vervuilend te zijn. Daarnaast is het vervaardigen van een nieuwe auto ook behoorlijk vervuilend en worden er natuurlijk grondstoffen gebruikt. Een oudere auto die blijft rijden, is op die manier weer meer duurzaam dan een moderne. Daarnaast zitten er in oldtimers geen moderne snufjes die kapot kunnen gaan. Hierdoor hoef je minder vaak nieuwe onderdelen te kopen, wat ook weer duurzamer is. Je grootste vijand bij een oldtimer is vaak roest, dus daar moet je je tegen wapenen.