Vanaf 1886 verkocht de naar Engeland geëmigreerde Duitser Siegfried Bettmann in Londen fietsen onder de merknaam Triumph. Al snel ging hij zelf rijwielen produceren en vanaf 1902 kwamen er assemblagemotorfietsen bij. De eerste echte eigen motorfiets van Triumph kwam echter pas in 1905 op de weg. Deze motor was de prelude van een aantal legendarische tweewielers van het merk. Een overzicht.
De eerste beroemde Triumph motorfiets was de Speed Twin van 1938. Het motorblok daarvan zou maar liefst een halve eeuw lang het archetype voor alle motorblokken van het merk blijven. De Tiger-reeks uit eveneens de jaren dertig is ook een legendarisch scala tweewielers van het merk. De tegenwoordig meest begeerde vintage Triumph kwam in 1958 uit: de Bonneville. De herkomst van de naam is te vinden in het feit dat coureur Johnny Allen in 1956 op de zoutvlaktes van het Amerikaanse Bonneville een snelheid van niet minder dan 345 kilometer per uur op twee wielen had bereikt. Dat dit record niet officieel erkend werd, mocht niet deren. Jarenlang was Triumph de best verkochte motorfiets in Amerika. Harley-Davidson was indertijd een trendvolger van het Britse merk.
Driecilinder
Eind jaren zestig kwam als antwoord op de viercilinder Honda’s de driecilinder Trident op de markt. Helaas voor de Britten waren de Honda’s veel betrouwbaarder en behoorlijk sneller. Maar de motorfiets werd wel een icoon. Een prettige bijkomstigheid was de trouw aan het merk van vele kopers van een motor.
Failliet
In 1983 ging Triumph failliet maar er volgde al snel een doorstart. Die was helaas niet erg succesvol. Het zou namelijk nog tot 1991 duren voordat er weer Triumph motoren op de markt kwamen en dat onder de aloude benamingen als Trident, Thunderbird, Trophy en Tiger. Een grote fabrieksbrand in 2002 gooide veel roet in het eten en dat terwijl men zich voorbereidde op het eeuwfeest van het roemruchte merk. Dankzij een daadkrachtige aanpak konden de Britten echter na een half jaar alweer motorfietsen leveren en er kwam zelfs een door Prins Andrew geopende nevenfabiek in Thailand. De nieuwe aanpak van het merk behelsde een retrolook met de modernste techniek – men denke aan balansassen en brandstofinspuiting – en dat werkte. Leuk om te weten is dat deze benzine-injectie gecamoufleerd was door twee nep-carburateurs om maar genoeg retro-look te genereren. Ook de vormgeving van de benzinetank en het overdadige chroom droegen daaraan bij.
Daytona
In 2002 bracht de fabriek de Daytona uit, die voorheen TT 600 heette. Deze viercilinders mogen we tegenwoordig ook echt bij de legendarische modellen van Triumph rekenen hoewel ze nog betrekkelijk jong zijn. De productie in Thailand verliep zeer voorspoedig en uitbreiding van de bouwcapaciteit volgde al snel.
BMW-concurrent
In 2012 begaf Triumph zich met de 1,2 liter Tiger Explorer op de markt van de cardanaangedreven motorfietsen om met bijvoorbeeld BMW te kunnen concurreren. Al met al mag Triumph zich tegenwoordig gelukkig prijzen door al jaren wereldwijd in de top tien van de best verkochte motorfietsmerken te bevinden. Dat hadden we ruim dertig jaar geleden niet kunnen bevroeden.