Vintage oftewel retro is helemaal in. Kleding of kunst, auto’s of motorfietsen, ansichtkaarten of posters: een origineel vintage product is een geliefd object. Waarom de populariteit van vintage gebruiksartikelen, maar ook prentbriefkaarten zo’n hoge vlucht heeft genomen, is niet uitsluitend te verklaren door de zeldzaamheid.
Ben je al de gelukkige bezitter van bijvoorbeeld een echte originele vintage lamp of een old school meubelstuk dan stijgt jouw bezit steeds meer in waarde. Vooral als je het gewoon gebruikt, want dat is natuurlijk de kick, en er zorgzaam mee omgaat dan kan jouw bijzondere bezit een gewild object worden voor verzamelaars. Denk aan de oude jukeboxen die nu al zo zeldzaam zijn geworden dat ze praktisch niet meer te vinden zijn. Deze jukeboxen die je voorheen in vele cafés tegenkwam, worden vooral Amerika voor exorbitante bedragen verhandeld. De zorgzaamheid van de makers, het oog voor detail en de vaak prachtige afwerking in combinatie met hoogwaardige materialen kenmerkt de echte vintage.
Origineel of reproductie
Vroeger was alles beter is een bekend gezegde. Dat is natuurlijk niet helemaal waar, maar als het gaat over de zorg en aandacht aan met name ontwerpen en de uitvoering daarvan bevat het gezegde zeker veel waarheid. Vooral de jaren 60 en 70 zijn een periode waarin vernieuwing werd gecombineerd met zorg en verfijning. Niet voor niets is deze periode de bron geweest van de huidige populariteit van vintage artikelen.
Denk maar aan oude schoolposters zoals het bekende ‘Aap, noot, Mies’ of de posters die gebruikt werden bij aardrijkskunde of geschiedenis. Velen zijn gewoon prachtig om naar te kijken en decoreren tegenwoordig menig kantoor of woning. Het vakmanschap van vroeger, waarbij ieder tekeningetje of afbeelding met zoveel kleuren en oog voor detail werd vervaardigd, zijn schoolvoorbeelden van vintage drukwerk. Die sublieme gedetailleerdheid is een kenmerk van het echte originele vintage product. Verfijnde reproducties van oude afbeeldingen en posters, maar ook uitvergrotingen van vintage prenten maken daarom tegenwoordig bij de betere drukkers een belangrijk deel uit van de mogelijkheden.
Gewild voor verzamelaars
Als verzamelobject zijn bedrukte prentbriefkaarten trouwens zeer gewild. Vooral als de kaart, vaak een heus miniatuur schilderijtje, ook echt via de post is verzonden stijgt de waarde. Dit komt doordat de authenticiteit van het drukwerkje, door de datum op het poststempel wordt bevestigd. Prentbriefkaarten uit de jaren 20 en 30 met voor die tijd karakteristieke afbeeldingen zoals gebouwen, landschappen of fabrieken zijn, als ze in in goede staat verkeren al behoorlijk veel geld waard.
In de jaren 40 waren gedrukte kaarten maar ook sier drukwerk een vaak gebruikt middel om te communiceren. Ook de kaarten met een religieuze spreuk, of een boodschap zoals een felicitatie of een uitnodiging werden en worden trouwens nog steeds veel gebruikt.
Na de tweede wereldoorlog toen het versturen van brieven en kaarten weer gangbaar was, waren de pin-ups met beroemdheden zoals Marilyn Monroe, de Beatles en andere popgroepen kenmerkend voor deze tijd. Wil je jouw drukwerk een echt authentiek effect geven, dan is het laten drukken van je eigen vintage ansichtkaarten zeker de moeite waard.
Stoute ansichtkaarten
Belangrijk, maar vrij onzichtbaar voor het grote publiek, was de opkomst van de pikante prentbriefkaart. Stoute kaartjes met een schaars geklede pin-up dame of een ronduit erotische afbeelding. Deze erotische ansichtkaartjes werden dan wel niet verstuurd via de post, maar velen zijn bewaard gebleven en vonden een plekje in vooral privé collecties. Vanaf de jaren 60 werd de popart een heuse rage en met name de kunst van Andy Warhol veroorzaakte een doorbraak van de popart als kunststroming. De beeltenis van stijl iconen zoals Annie Sprinkle zijn nog steeds perfect voor de echte underground vintage liefhebbers.